کنترل پرواز، خلبان خودکار، فلایت کنترلر و یا اتوپایلوت نام هایی هستند که اغلب کاربران از آن استفاده میکنند. کنترل پروازدر حقیقت مغز متفکر و کامپیوتر هدایت کننده و پایدار کننده پرنده شما میباشد.
 
شاید به جرات بتوان ادعا کرد که حیاتی ترین، گران قیمت ترین و مهمترین بخش یک لوازم پروازی و یا مولتی روتور را کنترل پرواز آن تشکیل میدهد.
کنترل پروازها دارای پایدارکننده هایی هستند که در ۳ ، ۴ و یا ۶ محور در تعادل و پایداری پرنده شما دخالت میکنند. کنترل پروازها از طربق گیرنده رادیویی نصب شده بروی پرنده شما با رادیو کنترل و همان هدایت دستی از طریق فرستنده خود در تماس هستند و نسبت به هرگونه تغییر و تحول در موقعیت استیک های رادیو شما از خود عکس العمل نشان داده و در عین حال سعی در پایدار نگه داشتن پرنده و پهپاد شما خواهند کرد.
اکثر کنترل پروازهای امروزه مجهز به سیستم ناوبری و جی پی اس GPS هستند که از از این طریق یک خلبان خودکار قابلیت های اتومات و نیمه اتومات های فراوانی را به همراه خود خواهد داشت. از مهمترین عملکرد یک خلبان خودکار مجهز به جی پی اس میتوان به ویژگی برگشت به خانه ( محل برخاست اولیه) و یا قرار دادن پرنده شما در یک نقطه مشخص است.
اتو پایلت ها در انواع و اقسام گوناگونی عرضه میشوند که کاربران بنا بر نیاز وکاربری خود، آنها را انتخاب و مورد استفاده قرار میدهند. انتخاب یک کنترل پرواز رابطه مستقیمی با نوع پرنده شما و سایز و وزن آن دارد و از آنجا که تعاریف پایدار کننده در کنترل پروازها از قبل تعیین و طراحی شده است هر کنترل پروازی قابلیت پایدار کنندگی هر پرنده بدون سرنشین را نخواهد داشت.
 

فلایت کنترلر

سیستم ناوبری یا کنترل پرواز( flight controller ) چیست؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه الکترونیکی و فناوری ساخت کیت های هوشمند کنترل و هدایت خودکار تجهیزات الکترونیکی به خوبی مشاهده می شود که این پیشرفت شامل صنعت هوایی و پرنده های باسرنشین و بدون سرنشین نیز شده است.صنعت طراحی و ساخت سیستم های هوشمند کنترل پرواز در تمامی گرایش ها و رده های این حوزه پیشرفت چشمگیری کرده است.در این خصوص می توان به سیستم های هوشمند ناوبری و هدایت خودکار پرنده های بدون سرنشین عمود پرواز اشاره نمود.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه الکترونیکی و فناوری ساخت کیت های هوشمند کنترل و هدایت خودکار تجهیزات الکترونیکی به خوبی مشاهده می شود که این پیشرفت شامل صنعت هوایی و پرنده های باسرنشین و بدون سرنشین نیز شده است.صنعت طراحی و ساخت سیستم های هوشمند کنترل پرواز در تمامی گرایش ها و رده های این حوزه پیشرفت چشمگیری کرده است.در این خصوص می توان به سیستم های هوشمند ناوبری و هدایت خودکار پرنده های بدون سرنشین عمود پرواز اشاره نمود.

سیستم ناوبری یا همان فلایت کنترل چیست؟

همانطور که از نام آن مشهود است سیستمی است که با توجه به نوع و مشخصات پرنده های زیر پوشش آن وظیفه هدایت و کنترل وسیله پروازی را بر عهده دارد.حال انجام این مهم خود مستلزم سازماندهی و هماهنگی قطعات موجود در این سیستم می باشد. قطعاتی که هر کدام وظیفه ی خاصی بر عهده داشته و نقصان عملکرد در هر کدام از این قطعات موجب ضعف عملکرد کل سیستم و در نتیجه سانحه و یا آسیب را برای کل وسیله پروازی به دنبال خواهد داشت.

حال باهم چند جز تشکیل دهنده این سیستم را همراه شرج کوتاهی از وظایف آن ها بیان خواهیم نمود.:

1-واحد مغز فرماندهی یا ( main control )

این عضو مهم با داشتن سنسور ها و عملگراهای متفاوتی مانند ژیروسکوپ ها و بارومترهایی که در آن تعبیه شده است.وظیفه فرمان دادن به درایورهای موتورها یا همان اسپید کنترل ها ( ESC) را بر عهده دارد.این عمل باعث شناور ماندن پرنده در آسمان و حفظ اتوماتیک شناوری با سطح افق می گردد.

2-واحد تقسیم ولتاژ و کنترل ماژول ها یا ( PMU: power management unit )

این عضو از سیستم ناوبری وظیفه کنترل و تقسیم صحیح ولتاژ های ورودی و خروجی و برق رسانی و اتصال آن ها به واحد مغز فرماندهی را بر عهده دارد.

3-ماژول تثبیت کننده در یک نقطه یا ( Compass GPS )

این ماژول در سیستم ناوبری که یک مورد اظافه شده برای کنترلر به حساب می آید که با اظافه نمودن آن به سیستم کنترلر شما می توانید پرنده ی خود را شناور در یک نقطه ثابت نگه دارید.

4-ماژول هشدار دهنده ( LED )

وظیفه این ماژول نشان دادن وضعیت سیستم ناوبری پرنده می باشد.این ماژول وظیفه بیان اطلاعات سیستم ناوبری به زبان رنگ ها می باشد.بدین معنا که با تغییر رنگ ها اطلاعات ذیل را بیان می کند:

1-هشدار اتمام باتری پرواز

2-وجود یا عدم وجود سیگنال های ارتباطی و رادیویی

3-وجود یا عدم وجود سیگنال های جی پی اس

4-حالت های پروازی پرنده ( GPS mode or Atti mode )

 

 

 

از جمله اتو پایلوت های به نام و با سابقه میتوان از محصولات شرکت DJI و شرکت ZEROUAV نام برد.