بازرسی و کنترل خطوط انتقال برق با استفاده از به روز ترین تجهیزات هوایی

این ربات یک ربات پرنده بازرس است که می‌تواند درحوزه‌های بررسی و بازرسی وهمچنین عیب‌یابی خطوط برق به کار گرفته شود.

این ربات توانایی بررسی و شناسایی محیط ‌های خطرناک و یا غیرقابل دسترس مانند خطوط انتقال برق فشار قوی، دکل های مخابراتی، ایستگاه های اضطراری و دیگر محیط ها و دستگاه‌هایی را که در ارتفاع بالا و یا مکان‌های صعب‌ العبور مانند بالای برج‌ها نصب شده‌اند، پایش، کنترل و نگهداری (نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه – Preventive Maintenance) می‌کند.

ربات پرنده بازرس موجب کاهش خطرات جانی در بازرسی‌های خطوط توزیع برق شده و از هزینه های سنگین استفاده از بالگرد های متداول به طور بسیار چشمگیری می کاهد.
این ربات مجهز به سیستم ناوبری هوشمند برای مسیریابی بصورت های مختلف آنلاین، آفلاین و یا ترکیبی و با قابلیت برنامه پذیری و خلبان خودکار است که این ویژگی آن را بسیار کاربر پسند کرده و استفاده از آن را بسیار راحت مینماید.

این ربات توانایی بازرسی ساختار برج، ارزیابی اتصالات پیچ و مهره، کنترل دمپرها، سیم گارد، مقره ها، جمپرها  و بررسی وضعیت کلی دکل و اتصالات سیم ها و خود ترانس‌های توزیع اطلاعات موثر برای یک تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده را دارد.

همکاری و فرمانپذیری این ربات با انسان برای انجام کارها در شرایط سخت و دشوار از دیگر ویژگی ‌های این ربات است که آن را منحصر به فرد می‌کند.

قدرت مانور بالا، یعنی تغییر جهت حرکت و تغییر موضع با بالاترین کارایی و فرمانپذیری در کنار اندازه قابل تعریف (سفارشی سازی باتوجه به شاسی های منتوع در زمان ساخت) و قدرت پرواز بالا از ویژگی های شاخص این پرنده است.

از جمله مزایای ربات پرنده بازرس خطوط برق :

  1.  امکان پرواز در مناطق مرتفع
  2.  امکان ارسال اطلاعات صحیح به اپراتور
  3.  دارا بودن سیستم  انتقال همزمان و ضبط تصاویر
  4.  مهم‌ترین مزیت این ربات با توجه به اینکه ساخت این ربات به صورت کاملا بومی است.
  5.  امکان هوشمندسازی و تعریف ماموریت‌ها در شرایط مختلف و تعمیر و نگهداری آسان است.

امروزه استفاده از ربات‌های پرنده و کوادکوپتر در حال افزایش است و به دلیل امکان نصب دوربین برای فیلم ‌برداری و عکس‌برداری از دکل‌ها و تجهیزات خطوط توزیع برق جهت بازرسی و … می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این ربات پرنده بازرس خطوط برق، می‌تواند تصاویر با کیفیت بالا را توسط فرستنده روی دوربین ضبط و ارسال کند تا بررسی‌های لازم روی آن صورت گیرد.

از مشکلات خطوط برق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ورود موانع و اشیا به حریم درجه یک خطوط مانند درخت و ساختمان که با بازدید بموقع و تسلیم اخطاریه از ورورد آنها به حریم خطوط جلوگیری نمود.
  2. از بین رفتن یا تضعیف ایزولاسیون در خطوط انتقال نیرو یا همان مقره ها که از برخورد صاعقه با خط ، بی دقتی در موقع نصب، ولتاژهای کلید زنی، آلودگی محیطی و پیرامونی، مکان نامناسب نصب با توجه به نوع مقره، تاریخ مصرف مقره و…
  3. سرقت نبشی های دکل که اگر سریعا رفع نشود باعث بروز حوادث ناگوار و همچنین سقوط دکل می گردد.
  4. لانه سازی و عبور پرندگانی از قبیل کلاغ، عقاب، شاهین و سار و ایجاد آلودگی بر روی دکل و زنجیره مقره باعث اتصالی می گردد و درصورت عدم اقدام هر چند سال یکبار باید مقره ها را اورهال نمود.
  5. سقوط دکل انتقال نیرو به علت ضعف در احداث اولیه، عدم بتن ریزی صحیح، ترکیب نادرست بتن اولیه، نداشتن محافظ بتنMC2 ، خاکبرداری و خاک ریزی اطراف فندانسیون، انباشتن ظایعات و آشغال اطراف دکل ، احداث راه و برخورد ماشین آلات با فندانسیون و…
  6. سوختن جمپر، در رفتن زنجیره مقره ، حرکت دمپر ، جدا شدن سیم گارد و….
  7. آلودگی مقره ها توسط کارخانجات و کارگاههای تولیدی مواد شیمیایی ، نمک ، سیمان ، ریزگردها، فضولات پرندگان، آلودگی بر اثر کشاورزی و شخم زمین میباشد.

که با بازدید به موقع ادواری و زمان بندی شده میتوان از بروز حادثه های مربوط جلوگیری کرد و این مهم با بهره گیری از این ربات با هزینه بسیار کمی و بطور موثری پیشگیرانه خواهد شد.

در مقایسه این پهپاد با بالگردهای مرسوم باید به هزینه بسیار پایین خرید آن اشاره کرد که با هزینه ای معادل یک بالگرد سنگین متداول مانند میل۱۷۱ با قیمتی حدود ۱۷ میلیون دلار ( ۵۹۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال ، با دلار ۳۵۰۰۰ ریالی) معادل ۳۰۰۰ پهپاد متداول و ۲۰۰۰ پهپاد نیمه پیشرفته و ۱۰۰۰ پهپاد فوق پیشرفته این گروه است.

این صرفه اقتصادی بالا برای خرید، علاوه بر کمک عظیم به تولید ملی موجب تجهیز تمامی شهرستان های کشور به این سیستم تنها با مبلغ معادل یک هلیکوپتر توانیر میباشد.

در بحث پرواز و هزینه های آن در مقایسه هزینه بیش از ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی به ازای هر ساعت پرواز بالگرد سنگین فعلی، این پهپاد با هزینه معادل ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی به ازای هر ساعت پرواز گوی سبقت را از هواگرد فعلی ربوده به نحوی که با هزینه ای معادل یک ساعت پرواز بالگرد میل۱۷۱ میتوان به مدت ۵۰ ساعت یا یک هفته کاری پهپاد مذکور را به پرواز درآورد.